Av T G - 25 januari 2014 17:06

Nu har vi spenderat en dag i Bangkok och spanat läget. Igår kväll hörde vi demonstrationerna närmast oss fram till midnatt (Lät väldigt städat och trevligt). Eftersom vi anlände till Bangkok igår kväll och bara fått läget via media så var vi lite tveksamma för att ge oss ut i stan idag och hade ingen brådska. Vi bor nära en blockad (Asoke/Sukhumvit) och var tvungna att promenera igenom denna på förmiddagen för att ta oss till skytrainstationen (en till när vi klev av). Det fick bli en shoppingdag idag (även om en viss mamma kom hem mer eller mindre tomhänt). Vi gav oss av till MBK som är den största shopping mall i Asien - mitt betyg blev - bara skräp.
Barnen fick fodral till Nintendo och lite leksaker. Magnus shoppade också, vet inte om vi behövde något av det han shoppade. Var något med att han var tvungen - det är ju så billigt och gör inget att man redan har en uppsättning :)
Jaja... Barnen var trötta och hängde de inte i våra händer (hade fått stränga regler om att alltid hålla någon av oss i handen) så klättrade de på oss och bara ville hem (hem för barnen är nu det hotell vi bor på för tillfället)

Vi har kommit fram till att vi bor kvar inatt med och kanske även imorgon natt. Ikväll är det helt lugnt förutom lite höga röster i horisonten och vi har kännt oss helt säkra hela dagen då vi ändå gått igenom de platser demonstranter slagit läger. På hemvägen från MBK hölls tal på platsen och människor satt och åt mat på filtar och lyssnade. Såg trevligt ut och kändes mer som marknadsstämning.

Imorgon ska vi nog slappa på taket vid hotellets pool.
Nu läggdags.

Demonstrationssite utanför MBK center

Av T G - 24 januari 2014 16:52

Idag lämnade vi öarna och vår härliga semester med sol och bad till storstaden med demonstrationer.
Alicia mådde dåligt på morgonen och spydde fram till flygningen. Hon var arg och sur för att hon inte fick äta något.
Vi åkte båt en timme (privathyrd) och fick sedan en bilfärd från "hamnen" till Trang flygplats på en timme för 600:-. Alicia spydde på vägen ett antal gånger, men hon var jätteduktig och vi hade laddat upp med plastpåsar. Fick chauffören att stanna till vid ett apotek där vi köpte något flytande som skall tas tre gånger om dagen innan måltid. Men efter det slutade det faktiskt och sedan blev hon piggare.

Kändes sorgligt att lämna öarna och västkusten. Hela familjen hade lätt fortsatt semestern här ett bra tag till.
Frågar vi tjejerna hade de gärna stannat och Alicia undrade idag vilken ö vi skulle till efter Bangkok. När vi sa att vi skulle hem blev hon besviken.

Vår taxichaffis från Bangkok inrikesflygplats blev så besviken när hon hörde vart vi skulle eftersom hon precis kom tillbaka från det området och det hade tagit henne 3h fram och tillbaka. Samma blev det nu så jag förstår henne. Skulle kostat 400 baht men hon fick 600 (120:-).

Vi valde ett ställe som verkade ligga bra till, men det kan hända vi flyttar på oss för vi tycker ändå det verkar lite nära. Man hör en massa ljud och folk i högtalare, men vi får se.
Nu ska vi sova för alla är trötta.
Hörs.

Av T G - 24 januari 2014 03:25

Idag ger vi oss av från Koh Kradan till Trang och vidare till Bangkok. Koh Kradan kan sammanfattas som härlig mjölig sand, turkost klart hav, sköna sängar och stort lyxigt boende, trippla priser på allt, pool man bara ska beskåda, magsjuka.
Här är otroligt fint och vi har hunnit med att bada, göra utflykt till Koh Mook och njuta.
Igår hyrde vi en longtail som tog oss till Emerald Cave på Koh Mook eller rättare sagt till utsidan av grottan. Simma in fick vi göra själva tillsammans med guide. Vi åkte tidigt på morgonen innan alla andra utflyktesbåtar kom. Det var ganska blåsigt och stora vågor när vi simmade in, men vi hade alla flytväst på oss. Vi simmade ca 50 m för att komma fram till platsen dit pirater för längesedan tog sina skatter. Det var en sträcka som var totalt mörker och det var lite läskigt när man började fundera på vad som kunde bo under vattnet där vi simmade. Skulle ju kunna vara där alla har håller hus, eller inte. När vi kom fram var det en liten strand som var omringad av höga höga berg. Tyvärr hann inte solen komma fram när vi var i grottan, men det var mäktigt och superbra plats för piratskatter.
Vi åkte vidare och snorklade lite på fina fiskar, solade lite på stranden på Koh Mook innan vi gav oss till Kradan igen. Kvällen avslutades med hempizza eftersom Alicia börjat kräkas. :( har fortsatt nu på morgonen så vi får se hur det går under dagen. Vi lämnar ön vid 13 och ska då vara vid flyget ca 2.5 h efter.

I bangkok kollar vi boenden som inte ligger i protestområden och vi kommer vidta försiktighet.
Hörs

Av T G - 20 januari 2014 14:46

Hej,
Framme på Koh Ngai. Underbart fin och Thailand har överträffat sig igen med vacker ö. :)
Pool har vi så den har vi testat. Lite blåsigt de sista dagarna men det är ganska skönt. Jag kan tycka att det blivit lite kallt på kvällarna men det kanske beror på att vi vart här ett tag nu.

Vi bor i en bungalow som är helmysig.
Nu ska jag gå till mina nintendokids.

Hejs

Två sälar i poolen. Den ena börjar på Ā den andra på N.

Av T G - 19 januari 2014 11:26

Ett stort grattis till sjuåringen idag. Alicia sov räv i morse och väntade på att bli gratulerad. Efter vi sjungit och gett fina thailandspresenter så var det frukostdags för att sedan hoppa på en pickup till utflykten dagen till ära. Först var det en lång vandring i djungeln till vattenfall och fladdermusgrotta och efter det elefantridning. Lite läskigt i nedförsbackarna och vid stupande kanter. Tur att den inte välte. :)
Lunch hemma med en fin våffelglass de fixat på hotellet. Nora blev lite sur över att hon inte fick en happy birthday dekoration på sin. Nu ska jag fixa naglarna och barnen spela nintendo (mycket bra julklappar, barnen börjar bli jätteduktiga på spelen)
Middagen vill Alicia ha på ett överraskningsställe.

Alicia älskade sin nya bikini och har invigt den i poolen. :)
Imorgon checkar vi ut och ger oss av till Koh ngai.

Ha det gott.

Av T G - 18 januari 2014 16:37

Hej igen,
Tänkte uppdatera med några bilder nu när ni säkert gör en massa snöänglar hela dagarna så passar vi på att inte vara sämre - vi gör sandänglar hela dagarna ;)

Vi pratade lite om snö och overaller idag men bytte snart ämne och kom fram till att värmen får fler poäng. Pratade ändå om varm choklad framför brasan, men ändå är detta bättre tycker de. Ja, nu är det inte så jättelångt kvar tills vi står i snö och kyla.

Vi har firat Hildadagen idag och Alicia fick en ny klänning dagen till ära och självklart fick också Nora en. De är så söta i sina Thailandsklänningar.
Nu har jag suttit ute och slagit in lite presenter och det blir nog ett bildinlägg imorgon från födelsedagen.

Ha det så gott och drick en varm kopp choklad för mig är ni snälla.
Kramar från oss alla

Nora med efterrätt på Black Pearl

Alicia med efterrätt på Black Pearl i Sala Dan.

En snabel från förrgårs rundtur på Koh Lanta med stopp för att mata elefant på väg till Lanta Old Town

Av T G - 18 januari 2014 06:48

Hej
Lite glesa inlägg och nu blir det ett kort.
Vi är kvar på samma ställe och förbereder för allys födelsedag. Blir elefantridningbland annat. Det är inte jättelitet att hitta presenter men det blir lite krafs.
Den tjugonde blir det Koh Ngai och Koh Kradan och där är det inte säkert att vi har nät, men 24 åker vi troligen till Bangkok om läget inte förvärras.

Nu lunch
Ha det gott

Av T G - 13 januari 2014 17:01

Idag var det tidig väckning eftersom vi hade bokat in oss och Uppsalafamiljen på en snorklingsutflykt till Koh Rok.

Alicia som köpt ett fint armband till Emilia kvällen innan skulle spring och lämna det men snubblade och skrapade upp benet och axeln. Det blev några skrap som blödde, men de goa thailändarna på hotellet hjälpte till att ta hand om henne och tvätta såren.

Nora och jag gick på toa när båten kom medans de andra gick ner. När jag och Nora kom ut från toa såg vi båten gasa iväg ut till havs. Konstigt att de gav sig iväg utan oss, hade de verkligen så bråttom for snabbt igenom mitt huvud. Sedan hörde jag en vissling som kom från Magnus i en båt lite längre bort. Puh... Tur.

Så här på morgonen var det inte toppenväder utan det såg ganska kasst ut. Grått och mulet.
Vi for iväg i speedboaten och plockade upp lite andra längs stränderna. Magnus och Alicia hade laddat med åksjuketabletter för säkerhetsskull. Det var ganska vågigt och guppigt på ditresan. Först lämnades kocken av på Koh Roks strand för att sätta igång med lunchen medans vi for iväg till det första dykstället. Helt klart vatten som gick att se långt långt i och fiskar i alla dess färger, nemosar (clownfiskar) och koraller. Det gick bra att bada för Alicia trots såren.
Med på turen var några asiater som de flesta snorklade med flytvästar varav en hade en på sig och flöt på en. Den här tjejen som även hade en och flöt med fick hämtas med livbojb eftersom hon inte klaradevsig så bra i vattnet.
Ett till snorkelställe hanns med innan det var lunchdag på Koh Rok. Vädret hade slagit om till strålande sol nu.

Vi gick upp på en kritvit strand med sand som florsocker. Vi gick upp till matplatsen, tog för oss av maten och satte oss och mumsade. Det började röra sig på marken och fram kom varaner smygandes. Ganska stora var de och troligen kände de matdoften och blev hungriga. Tittade man till ordentligt så såg man fler varaner på backen som låg stilla och vilade, men de såg mest ut som träd rötter.
Efter maten blev det sol och bad på denna härliga ö. Vet att orden härligt och underbart används ofta här på bloggen, men jag vet inte annars vad för ord som skulle kunna beskriva detta. Jag får kolla upp fler synonymer för att variera mig lite.

Vi tog båten till ett sista snorklingsställe och njöt av det vi såg där under ytan. Både Alicia och Nora snorklade runt med oss och blev så uppspelta av de fina fiskarna de såg och så klart sjögurkorna.
Jag som har hajfobi och får panik när jag badar i svenska vatten tänkte inte ens på hajar. Jag har blivit så förvånad av detta att jag ibland försökt tänka på att en haj kommer och ska äta på mig men tanken känns bara löjlig här. Skönt tycker jag som var orolig för att jag ens skulle våga bada här i Thailand. Tror det kan ha och göra med att här ser man så bra vad som finns under ytan medans i Sverige där havet är så mörkt vet man aldrig vad som lurar under ytan.

På kvällen blev det god mat med förrätten No name till Nora med instruktioner om hur man tillagade denna rätt. Maten åts på Easy bar igen och denna gång stötte vi ihop med ett annat par på hotellet som vi slog oss ner med.
Sedan for Magnus och Sven in till Saladan för att shoppa. Jag och tjejerna gick till hotellet och barnen fyllde på med bananpannkaka innan läggdags. Personalen på hotellet är jättegoa och kom fram och frågade hur det var med Alicia. De är alltid lika glada och trevliga. (förutom att städerskorna inte sätter i toarullarna i hållaren utan idag när vi kom hem från resan låg hållaren med rulle lös som en instruktion på hur man byter rulle själv.) Barnen som simmat och lekt med sina kompisar hela dagen var trötta när de kröp i säng.
Go natt

Alicia efter morgonens olycka

Koh Rok - kameran har inte fångat den rätta färgen på sanden som verkligen var ett vitt mjöl.

Nora efter lunchen

Nora tar ett bad i det kristallklara vattnet

Alicia har kommit upp efter ett snorklingspass